Eindhovens maakbedrijf profiteert van succesfabriek in India

Eindhovens maakbedrijf profiteert van succesfabriek in India

ma, 14/11/2016 - 10:55 | IndiaConnected
Amsterdam
“Naast fabrieken in Nederland en Oost-Europa moeten we een productielocatie opzetten in Azië,” beseft Ferry van de Pasch als hij in 2005 aantreedt als directeur bij HTR, de Eindhovense maker van industriële rubber- en schuimproducten.

Waar in Azië die fabriek het beste kan komen, weet hij dan nog niet. “Veel maakbedrijven stapten in die tijd blind op het vliegtuig naar China. Dáár moest je zijn, maar inmiddels zijn veel bedrijven teleurgesteld teruggekomen.” Van de Pasch volgde de menigte niet blindelings, maar ging uitgebreid op onderzoek uit, waar hij een paar jaar voor uittrok. Hij analyseerde onder meer Singapore, Maleisië, Zuid-Korea, Vietnam, China en India en zette de voor- en nadelen keurig op een rijtje.

India was het land waar HTR moest zijn, zo bleek uit zijn grondige onderzoek. Van de Pasch: “India is een echt rubberland: er zijn van oudsher rubberplantages en er zit veel kennis over het verwerken van rubber. Indiërs spreken Engels; het rechtssysteem is redelijk begrijpelijk want grotendeels gebaseerd op het Britse recht en India is een democratie.” Daarnaast is hij enthousiast over het opleidingsniveau in India. “Dat is echt dik in orde. Ik heb bovendien het idee dat Indiërs meer open staan om te leren van Europeanen dan veel andere Aziaten.”

India biedt voor HTR het meeste perspectief op de lange termijn, concludeert Van de Pasch, zeker ook gezien de gigantische interne afzetmarkt. “Diverse Westerse klanten produceren ook in India, dus die kunnen we hier gelijk beleveren.” De lage arbeidskosten waren opvallend genoeg niet doorslaggevend om voor India te kiezen. “Goedkoop produceren kan overal in Azië. Uiteindelijk draait het erom of je aan de kwaliteitseisen kan voldoen, maar zeker ook om de beleving en interpretatie van kwaliteit door je lokale partner.”

Nadat de keuze op India was gevallen, begon het avontuur pas. Van de Pasch: “Je kunt zelf een fabriek bouwen, een bestaande Indiase fabriek overnemen of een joint venture aangaan. We beseften al gauw dat we iemand nodig hadden die bekend is met de Indiase markt en onze business van A tot Z begrijpt.” Na twee jaar kwam hij op een beurs iemand tegen die aan alle eisen voldeed. “Een Indiër die in de Verenigde Staten had gestudeerd met werkervaring in de autoindustrie in de VS en India. Vanuit India had hij bovendien veel voor Europese klanten gewerkt. Hij wilde particperen in een nieuw bedrijf en ook zelf investeren. Bingo.”

De voorbereiding van HTR nam in totaal zes jaar in beslag. Van de Pasch is ervan overtuigd dat die tijdsinvestering zich op termijn terug betaalt. “We breiden niet uit naar India voor een paar jaar, maar minstens voor tien jaar. Dit is een strategische stap. Bovendien heb ik er nu relatief weinig omkijken meer naar. Onze lokale directeur overziet de productielocatie in Delhi en is verantwoordelijk voor onze vestiging in Pune. Dat gaat als een speer. HTR India groeit snel en verzorgt al vijftien procent van onze productie. Ik verwacht dat de Indiase fabrieken uiteindelijk een derde van onze producten zal maken.”

Klik hier voor de originele url